Over Meester MoWie is Meester Mo?

Meester Mo is een open en betrokken docent met 17 jaar ervaring in alle wiskunde soorten en leerjaren binnen de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs. Onderwijzen doet Meester Mo met passie voor innovatieve wiskunde leermethoden en het pedagogisch didactisch aspect van docentschap. Door middel van instructiefilmpjes en vaardig gebruik van diverse digiborden- en softwareprogramma’s zijn de lessen van Meester Mo nooit saai. Daarbij maakt de inzet van ICT-middelen het makkelijker om de stof te laten beklijven. Meer informatie over Meester Mo zoals zijn werk- en leerervaring vind je op LinkedIn. Wil je het CV van Meester Mo ontvangen? Neem dan contact op.

Scholen Trainingen

Onderwijsvisie

Meester Mo draagt een onderwijsvisie met twee belangrijke pijlers.

Voor leerlingen is het belangrijk dat er een Positieve Pedagogische Cultuur aanwezig is om tot leren te komen. Componenten die hier deel van uitmaken zijn autonomie, competentie en relatie. Door leerlingen te ondersteunen bij het dragen van verantwoordelijkheid over het eigen leerproces en hen het vertrouwen te geven hierin, wordt er een stimulerende leeromgeving gecreëerd. Het gevoel van competentie en zelfvertrouwen in de schoolse omgeving maakt dat leerlingen hoger springen dan hun poolstok lang is en zichzelf kunnen verbazen door hun eigen capaciteiten. Om een stimulerende leeromgeving te blijven aanbieden is het belangrijk om leerlingen die de huidige stof en vaardigheden beheersen te blijven uitdagen. Dit door bijvoorbeeld het curriculum versneld te voltooien, verdiepingsstof aan te reiken of door te oriënteren op het wiskundig aspect van de vervolgstudie. Het creëren van een Positieve Pedagogische Cultuur is mogelijk wanneer er sprake is van een goede leerkracht-leerlingrelatie. Om dit te bereiken is het belangrijk om altijd oog te hebben voor de (onuitgesproken) behoeften van de leerlingen. Aan het begin van het schooljaar wordt er veel energie gestoken in het opbouwen van een vertrouwensrelatie, wat gedurende het schooljaar resulteert in een veilige klassenomgeving maar ook ruimte biedt voor individuele gesprekken en ondersteuning. Zo stellen leerlingen zich kwetsbaar op om het gesprek aan te gaan over hun zorgen, behoeften en/of interesses.

In wiskundelessen is er vaak sprake van grote verschillen tussen leerlingen als het gaat om de beheersing van de wiskundekennis en -vaardigheden. Om hier passend op in te spelen is het als docent belangrijk om inzicht te hebben in deze verschillen. Een kort en krachtig instructiemoment waarna de leerlingen aan de slag gaan met de stof, biedt de docent ruimte om individuele ondersteuning te bieden. Door het gesprek aan te gaan met leerlingen wordt het inzicht in de capaciteiten van de leerling verkregen. Het gebruik van formatieve meetmomenten biedt zowel de leerling als de docent de kans om richting te geven aan het leerproces. Gebruik van ICT kan hierin helpend zijn en overzicht bieden op zowel individueel- als groepsniveau. Om vervolgens richting te geven aan het leerproces kan ICT worden ingezet om zowel remediërend als verdiepend uitkomst te bieden.