Versterk het wiskundeonderwijs met consultancy op maat

Elke school heeft haar eigen uitdagingen in het wiskundeonderwijs, zoals het verbeteren van differentiatiestrategieën, toetsbeleid of het begeleiden van nieuwe docenten. Meester Mo biedt de expertise en ondersteuning die het wiskundeonderwijs versterkt.

Met een brede achtergrond in het onderwijs -van docent en vakgroepvoorzitter tot functies binnen de schoolleiding- én jarenlange ervaring, begrijpt Meester Mo als geen ander wat er nodig is om effectief wiskundeonderwijs te bieden en te verbeteren. Of het nu gaat om didactische strategieën, het optimaliseren van toetsstructuren of het begeleiden van docenten, de aanpak is altijd afgestemd op de behoeften van de school met blijvende, effectieve resultaten als doel.

Ondersteuning voor de wiskundevakgroep

Meester Mo fungeert ook als sparringpartner voor de vakgroep en helpt bij het creëren van een heldere structuur en gezamenlijke visie. Van de rolverdeling en de vergaderstructuur tot het afstemmen van onderwijsdoelen. Meester Mo biedt strategische begeleiding en verzorgt trainingen die bijdragen aan een goed georganiseerde en toekomstgerichte wiskundevakgroep.

Door expertise te combineren met praktijkgerichte oplossingen zorgt Meester Mo voor een aanpak die zich richt op blijvende, effectieve resultaten in het wiskundeonderwijs.

Kwaliteitsonderzoek wiskundeonderwijs

Om het wiskundeonderwijs te versterken en duurzaam succes te bereiken, biedt Meester Mo een kwaliteitsonderzoek dat scholen diepgaand inzicht geeft in sterke punten en verbeterkansen binnen het wiskundeonderwijs op school. Dit proces is opgebouwd uit vijf zorgvuldig geplande fasen, die samen een compleet beeld van de huidige situatie vormen en leidden tot effectieve verbeteradviezen en implementatie.

Fasenmodel

In deze eerste fase worden de leerresultaten in kaart gebracht op school-, groeps- en individueel niveau. Dit gebeurt door gesprekken te voeren met alle niveaus binnen de school, van bestuursniveau tot in de klas. Daarnaast worden lesobservaties uitgevoerd om inzicht te krijgen in de kennisoverdracht en het didactisch handelen, evenals de klassencultuur. Deze activiteiten zijn gericht op het verkrijgen van een volledig beeld van de huidige stand van zaken.

  • Beleids- en dossieronderzoek:
    In deze fase wordt het wiskundebeleid van de
    school onderzocht, samen met relevante documentatie zoals het Programma van
    Toetsing en Afsluiting (PTA), leerlijnen en toetsbeleid.

In deze fase wordt samen met vakgroep gereflecteerd op de bevindingen uit de verkenningsfase en het beleids-en dossieronderzoek. Dit is een essentiële stap om de geïdentificeerde knelpunten te begrijpen en erkennen, wat de basis legt voor de ontwikkeling van effectieve verbeterstrategieën.

Gebaseerd op de geïdentificeerde knelpunten worden onderwijs- en handelingsadviezen geformuleerd. Deze adviezen worden mondeling en/of schriftelijk aan de verschillende niveaus binnen de school gepresenteerd.

De uitvoeringsfase bestaat uit de actieve implementatie van de geformuleerde adviezen, gebaseerd op de uitkomsten van de eerdere fasen in het model en de behoeften van de onderwijsinstelling. Mogelijke interventies omvatten zoals coachingsessies, docententrainingen en de ontwikkeling of aanpassing van beleid. De focus hiervan ligt op kernaspecten
zoals differentiatie, leerlingmotivatie, toepassing van digitale leermiddelen en het optimaliseren van methoden voor beoordeling en feedback. Daarbij wordt aandacht besteed aan het verzekeren van een coherente verbinding tussen leerdoelen, toetsing en inhoud van het curriculum om een gestructureerde, doorgaande leerlijn te ondersteunen.

Na de implementatie van de aanbevolen verbeter strategieën vindt een evaluatie plaats. Op basis van deze evaluatie kunnen verdere aanpassingen worden doorgevoerd om de gewenste resultaten te waarborgen en te optimaliseren.

NEEM CONTACT OP VOOR MEER INFO

Neem vandaag nog contact op voor een verkennend gesprek!

Contactformulier